Vastavuoroisuus, Connection vs. Access

 

Tämä vuosi on ollut minulle heräämistä rajoihini. Siihen, miten sallin itseäni kohdeltavan. Ei toisten syyttelyä siitä, miten he minua kohtelevat, vaan mikä on minun vastuu dynamiikassa, joka tuntuu epäreilulta ja yksipuoliselta kannattelulta minun taholta. Heräämistä siihen, miten en olisi yli empaattinen turvasatama hyväksikäyttäjille, jotka eivät halua oikeasti tutustua minuun ja tuntea minua henkilönä, vaan haluavat kylpeä kentässä, jonka tarjoan. Jotka palaavat, kun tarvitsevat minulta jotain, mutta häviävät, kun minä tarvitsen jotain. Ja usein nämä suhteet itselläni ovat olleet miespuolisiin, yleensä romanttisella virityksellä jollain tasolla tai ainakin pinnan alla, vaikkei sitä ääneen sanoiteta.

Olen opetellut vihdoin rajat, mutta samalla olen halunnut säilyttää lempeän, avoimen ja rakastavan sydämen ja myös vastaanottavaisen sydämen. Rajojen asettaminen ei tarkoita kovettumista tai katkeroitumista tai lopun elämän yksinäisyyttä.

Alussa rajat hakevat muotoa aggression nousulla, terveellä sellaisella. Nousee tunne epäreiluudesta ja vääryydestä, että hei, tämä ei nyt mene oikein. Tilanne tuntuu hyökkäykseltä ja kunnioituksen puutteelta toisen osapuolen taholta. Itselläni juuri tuo epäkunnioitus minua kohtaan laukaisi mahtavan raivon ja halun suojella itseäni ja pitää puoleni.

Sen sijaan, että olisin osoittanut syyttävällä sormella toista vain, katsoin peiliin ja kysyin, että miksi sallin tämän kaiken. Minulla on valta muuttaa koko dynamiikka muuttamalla omaa käytöstäni. Harvoin muutos eli kasvu tapahtuu vain mielen päätöksen kautta, vaan kivun läpikäymisen kautta. Yleensä heikkoihin rajoihin ja tunteeseen, että minua käytetään hyväksi on juurensa juurikin traumoissa.

Irti päästäminen tutusta toimintamallista vaatii tietoisuutta, uudenlaisia valintoja ja johdonmukaisuutta ja itsekuria. Ja rakkautta itseään kohtaan, hyväksymistä ettei kaikki tapahdu hetkessä, armollisuutta, jos tulee heikkoja hetkiä. Mikään ei muutu, ellei me tehdä asioita toisin.

UUSI TAPA

Nyt hyväksyn ihmissuhteisiini vain vastavuoroisuuden periaatteella toimivat suhteet. Tämä pitää sisällään kaikki suhteet, paitsi työpajoihini liittyvät, niissä tietysti annan. Tai jos olen vapaa-ehtoisena auttamassa tai joku on todellakin avun tarpeessa. Nämä on itsestään selvyyksiä. Tarkoitan ihmissuhteita arjessa, joita on monen tasoisia. Mutta ennen kaikkia romanttisella latauksella olevia, vaikka vain pinnan alla, mutta motiivina näissä on  saada minulta feminiinistä läsnäoloa, ihailua ja tunteen minusta nostamaan itseään, sensaation, minkä he kokevat minun läsnäolosta itsessään. Antamatta itse minulle mitään. En tarkoita fyysisyyttä, vaan ihan vain vaikka viestittelyä tai normi tapaamista. He ikään kuin käyvät tankkaamassa elämää ja sitten häipyvät ja palaavat, kun virta loppuu.

 

TODELLINEN YHTEYS VS. PÄÄSY ENERGIAASI

 

Tutustuin teemoihin connection eli todellinen yhteys vs. access eli pääsy energiaasi, kenttääsi. Haluan jakaa niitä myös sinulle tässä, lukijani.


CONNECTION -AITO YHTEYS

Aito yhteys syntyy, kun kaksi ihmistä on läsnä yhtä paljon. Yksi ei kanna suhdetta, vaan molemmat tuovat siihen jotain. Molemmat kantavat vastuun omista tunteistaan. Ei dumpata toiselle, eikä vedetä toista tukemaan itseään ilman vastavuoroisuutta. Halutaan nähdä toinen kokonaisena ihmisenä, ei vain valona, energiana, inspiraationa tai turvasatamana, vaan ihmisenä omine tunteineen. Toinen kykenee pysymään kentässä, kun jokin tunne aktivoituu, toinen ei häviä. On tilaa keskustella, kohdata ja korjata. Molemmilla on rajat. Voi sanoa, että minun energia on arvokas, mutta myös toinen sanoo, että minun toiminta ei saa satuttaa sinua.

Connection -suhteessa kumpikin saa ja antaa, tulee näkyväksi ja sitoutuu siihen, mitä sanoo. Teot vastaavat sanoja ja lupauksia. Connection -suhde ei katoa hiljaisuuteen, koska se ei perustu epätasapainoon. Hermosto saa levätä( ei pelkoa, ei jatkuvia hätätiloja, arvailuja).

ACCESS -PÄÄSY ENERGIAASI

Access -dynamiikassa toinen ei oikeasti ole kanssasi suhteessa. Hänellä on pääsy sinuun, mutta hän ei kanna mitään vastuuta. Tällaisessa suhteessa toinen tarvitsee sinua nostamaan itseään, käyttää sinun energiaa, läsnäoloa, valoa säädelläkseen itseään. Toinen ei anna sinulle mitään takaisin eikä kanna suhdetta omalta osuudeltaan. Hän palaa aina kun tarvitsee sinua, muttei ole sinua varten tukena. Toinen ei kykene dialogiin eikä tee aloitteita tai tekoja sinua kohti. Hän on epämääräinen, salamyhkäinen ja vaikeasti tavoitettava. Hän haluaa olla lähellä, muttei läsnä. Hän tykkää tunteesta, jonka hän saa sinussa ollessaan. Hän ei tunne sinua, vaan hän tuntee itsensä sinun kautta.  Pitää arvailla, odottaa, täyttää välejä. Suhde aktivoituu silloin, kun hänellä on tarve, ei kun sinulla on. Access -tyyppi on yleensä varattu, juuri eronnut, sekavassa vaiheessa, on draamaa ja hässäkkää. Hän ei pysty rakentamaan mitään, mutta pystyy ottamaan energiaa.

Access = minä otan, sinä annat, mutta suhdetta ei synny. Siinä ihminen ei halua sinusta kokonaisuutta. Hän haluaa pääsyn siihen energiaan, joka tukee hänen vajettaan. Voisi sanoa, että energiavampyyri.

MITEN PÄÄSET IRTI ACCESS -SUHTEISTA JA VALITSET CONNECTION?

1.Tiedosta rajasi ja sano itsellesi, ettei sinun energia ole enää kaikille jaettavaa.

2.Lopeta hiljainen saatavuus. Access suhteet ruokkivat itseään, kun olet saatavilla, ystävällinen, avoin keskustelulle ja vastaanottavainen heidän tarpeilleen. Mutta vain connection suhde ansaitsee tuon.

3.Aseta selkeät sisäiset säännöt; Jos ihminen ei anna minulle takaisin, hänen ei kuulu saada minua. Jos ihminen ei kanna suhdetta, minä en kanna häntä.

Connection tuntuu rauhalta, access epätasapainolta.

4. Tunnista kehon signaali; Connection = rauha, lämpö, selkeys

Access = kipristys, odotus, hermoston jännitys

Kehosi tietää kaiken.

5.Lopeta energian antaminen ihmisille, jotka eivät vastavuoroisesti kanna sinua. Ei tarvitse estää, vaan riittää, että suljet kentän. Älä vastaa heti, älä pidä yllä suhdetta heidän puolestaan, älä jaa sisäistä energiaa äläkä pidä heitä elossa omassa mielessä. Access -suhde kuolee itsestään, kun energia loppuu.

VALITSE ITSESI

On hyvä rakentaa läheistä ja turvallista suhdetta itseen ja olla itselle vastavuoroinen ja kuunnella, mitä keho kertoo ja kunnioittaa sen tarpeita ja toiveita. Sinä ja minä ansaitaan tulla kohdelluksi hyvin tai se on perusoletus jo. Me itse lopulta ollaan vastuussa ja voidaan vaikuttaa lopputulemiin paremmin kuin luuletkaan. Ja lopputulema ainakin minulle on rauha sisälläni ja itse arvostus.

Eilen juuri oivalsin kehollisesti, miten minä selkiydyn, tulen selkeämmäksi. Rajat piirtyy ja minä tulen omaksi itsekseni. Ja kaikkiin epäselviin kysymyksiin ja tilanteisiin, mihin ympäristö on minut heittänyt, joihin olen kaivannut ulkopuolista vastausta, vastaukset nousevat nyt minun omasta selkeydestä vastakohtana toisten epäselvyyteen. Kun minun sisäinen kenttä organisoituu, ympäristön kentän vaikutus muuttuu. Selkeä oma kenttä järjestää tilanteet lopulta. Ja elämä kannattelee. Sinua ja minua.